Ove zemlje blago: Mosor – Vrh Kozik (sv. Jure)

Mosoru se uvijek vraćamo… U planinarski dnevnik valja upisati i istočni vrh Kozik ili u narodu poznatiji kao vrh sv. Jure. Kako to obično bude, zapisati sve doživljaje i uspomene. Za Mosor smo ovaj put spremniji, odvažniji i jedva čekamo stići na njegov najatraktivniji i najljepši vrh, kojeg krasi kapelica u čast svetom Juri.

Iznad sela Gata s Poljičke strane, impozantan je 1319 mnv vrh za kojeg se dugo vremena smatralo da je najviši mosoraški. Sveti Jure, u prijevodu seljanin ili zemljodjelac, nadahnuo je Poljičane koji su u 17. stoljeću na istoku Mosora podignuli kapelicu u čast pobjede na Turcima. Kapelica je danas obnovljena, a svi koji hodočaste prvog vikenda u srpnju odluče se na izlet do vrha, kažu da ljepši pogled s planine nigdje nisu vidjeli. Tu teoriju smo odlučili provjeriti, jer… svaki vrh je svakom planinaru najljepši – provjereno!

Melani Glavinić

Iz zaseoka Čotići krećemo rano ujutro i veselju nema kraja kada nas za razbuđivanje dočekuje strm i oštar uspon sve do izvora Tepla voda koji često u ljetnim mjesecima presuši. Svakako, ako se odlučite na ovu stazu tijekom ljeta, obavezno je nositi dovoljne količine vode – koliko god izgledao pitom, Mosor je neumoljiva planina. Kroz visoku makiju, dobro označenom stazom šibamo naprijed sve do velikog hrbata. Do vrha nam ne ostaje još puno, svega pola sata dobrog hoda, ali noge trebaju odmor. Ova planina nas svaki put iznenadi, tješimo jedni druge, činimo pauzu i uživamo u čistom zraku.

Sva muka planinarenja i zahtjevnih staza vrati se u obliku najljepših kadrova na našu domovinu. Osjećaj kada s jedne točke pobereš otoke, Dalmaciju, Dalmatinsku zagoru i svaki pedalj mora je neopisiv. To je najveći odmor, radost i ponos. Najbolje od svega je što je – besplatno. Svatko može doći i napuniti baterije, nagledati se Lijepe naše i nadisati čistog, zdravog zraka i mirisa ljekovitog bilja kojim obiluju naše planine.

Tri sata kasnije stižemo pred kamenu kapelicu. Dugačak, naporan i zahtjevan uspon se zbilja isplatio i složit ćemo se sa svim do sad napisanim: najljepši i nezaboravni pogled ikad! Od Omiša i Cetine, Poljica i Poljičke republike, Splita, Moseća pa sve do Kozjaka, Svilaje, Dinare, Troglava, Kamešnice, Velebita, Biokova, Vrgoračkog gorja, Omiške Dinare – čak do mog predivnog Pelješca i otoka Šolte, Brača, Hvara, Visa i Lastova. Mislite da pretjerujemo? Nikako, takav je Mosor, atraktivan i pun iznenađenja!

Melani Glavinić

Na vrhu odmaramo, kujemo nove planove gdje ćemo sve ići, ali i tragamo za vrhovima susjednih planina na kojima smo bili. Kakav je to prekrasan osjećaj! Ni blizu nismo gotovi s vrhovima Mosora, ostaje nam upoznati još njegovih staza kao i Mosoraški planinarski put. Vrh Kozik ili sveti Jure pošteno nas je nagradio i do novih avantura, u albumu ćemo sačuvati ove uspomene, ljepote, ovo blago naše zemlje te zahvaljivati Bogu na svemu što imamo. Malo nam je potrebno za biti istinski radostan. Srećom, na to nas podsjeti i svaki odlazak u planinu.

Slučajno je otkrila da joj planinarenje, izleti, bijeg u prirodu i pisanje idu od ruke i pod ruku. Vikende uglavnom provodi obilazeći i fotografirajući ljepote naše domovine o kojima piše, dijeli doživljaje i poziva druge da se odvaže krenuti u istraživanje. Vješta je pitalica, ne piše tipično, te donosi radosne priče iz malih mjesta i s velikih vrhova; o planinama, ljudima i avanturama. Nijedan dan ne smije propasti, njezina je misao vodilja.